ΔΙΔΑΚΤΙΚΟ ΣΕΝΑΡΙΟ

 

Ενιαίο Ειδικό Επαγγελματικό Γυμνάσιο-Λύκειο (ΕΝ.Ε.Ε.ΓΥ.Λ) Αγρινίου

 

Συμμετέχοντες εκπαιδευτικοί:

Μήσιου  Μαρίνα (ΠΕ 02.50)

Μπεσίρη Δήμητρα (ΠΕ 03.50)

Βασιλείου Κωνσταντίνος (ΠΕ 88.01.50)

Τσούκα Σωτηρία (ΔΕ 01)

 

 

 

ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΤΑΣΗ

 

<<Αγρίνιο-Κύπρος: αντιδόσεις αίματος και ψυχής>>

                                        &

<< Αιτωλοακαρνανία-Κύπρος: εθνικά γεφυρώματα >>

 

Με αφορμή τη συμμετοχή στον 8ο Πανελλήνιο Μαθητικό Διαγωνισμό «Κύπρος, Ελλάδα, Ομογένεια: Εκπαιδευτικές Γέφυρες», ο οποίος διοργανώνεται από τη Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Σερρών, το Υπουργείο Εσωτερικών (Μακεδονίας-Θράκης), το Τμήμα Εκπαιδευτικής Ραδιοτηλεόρασης και Ψηφιακών Μέσων του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων και το Σπίτι της Κύπρου – Μορφωτικό Γραφείο της Κυπριακής Πρεσβείας στην Ελλάδα, ξεκινάμε την γνωριμία των μαθητών με το νησί της Κύπρου.

 

Αρχικά, επιλέγουμε τους μαθητές οι οποίοι θα συμμετέχουν στο πρόγραμμα.

Ενημερώνουμε τους μαθητές για τον διαγωνισμό.

Εξασφαλίζουμε τις απαραίτητες βεβαιώσεις συμμετοχής.

Ορίζουμε τους κανόνες με τους οποίους θα εργάζεται η ομάδα.

Δίνουμε όνομα στην ομάδα.

 

Στη συνέχεια, δείχνουμε τον χάρτη του νησιού, ξεναγούμε τους μαθητές σε όλες τις περιοχές του και αποκαλύπτουμε τη σημαντική γεωπολιτική θέση του νησιού που αποτέλεσε έναν από τους πιο σημαντικούς λόγους των πολλαπλών κατακτητών της.





 

http://photodentro.edu.gr/v/item/ds/8521/2910

 

http://ebooks.edu.gr/ebooks/v/html/8547/2278/Geografia_EDimotikou_htmlempl/indexD_45.html

 

 

Οι μαθητές ζωγραφίζουν το νησί και τοποθετούν ονομασίες σημαντικών περιοχών.





https://www.xn--kxadfld7dtbug.com/Χάρτης-Κύπρου-ζωγραφική_9165.html

 

 

 Στη συνέχεια ζωγραφίζουν τη σημαία του νησιού.




https://www.google.com/search?q=χαρτης+κύπρου+για+ζωγραφική&sxsrf=Apq-WBt4Cqd1is6akOLaXtkqM7UWTWpetA:1645466207938&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwjwlMGmr5H2AhUdSvEDHUpkB5kQ_AUoAXoECAEQAw&biw=1437&bih=794&dpr=1 -


Έπειτα, μαθαίνουμε στους μαθητές σημαντικά στοιχεία για την ιστορία της Κύπρου από την αρχαιότητα ως την εισβολή του 1974, μέσα από βιβλία και ιστοσελίδες:

 

Ιστορία της Κύπρου (για το Γυμνάσιο), Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού, Λευκωσία, 1994

Περί Κύπρου, Γραφείο Τύπου και Πληροφοριών, Λευκωσία, 2003 (γενική ανά θέμα προσέγγιση της Κύπρου)

http://www.mfa.gov.cy/mfa/embassies/embassy_rome.nsf/DMLcyhistory_gr/DMLcyhistory_gr?OpenDocument      (πρεσβεία Κυπριακής Δημοκρατίας στη Ρώμη).


http://ebooks.edu.gr/ebooks/v/html/8547/2278/Geografia_E-Dimotikou_html-empl/indexD_45.html


Χωρίζουμε τους συμμετέχοντες μαθητές σε ομάδες και διαβάζουν χωρία από το παραπάνω υλικό ή σε φωτοτυπίες ή από το διαδίκτυο. Παράλληλα, ψάχνουμε στο διαδίκτυο φωτογραφικό υλικό για την κάθε ιστορική περίοδο.


https://www.google.com/search?q=φωτογραφιεσ+για+κυπρο&sxsrf=APq-WBujE1dLfAXLgiCIwm2dLc5gGcVZCg:1645960991239&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwj9oMnB4p_2AhUVRPEDHTKSAygQ_AUoAXoECAEQAw&biw=1437&bih=794&dpr=1

Συζητάμε για την Κύπρο και την πλούσια ιστορία της.

 

Γεφυρώνουμε την Κύπρο με την Αιτωλοακαρνανία.

 

 

Δείχνουμε:

 

α) Κύπριους που συμμετείχαν στην πολιορκία του Μεσολογγίου

 

https://cyprusgreece2021.com/2021/04/mnimia-kiprion-agoniston-pou-elavan-meros-stin-poliorkia-kai-tin-exodo-tou-mesologgiou/ (Ομάδα «Ηχώ της Κύπρου 1821 – 2021»)


https://www.digitalglyptotheque.gr/greece_exhibits/%CE%BC%CE%BD%CE%B7%CE%BC%CE%B5%CE%AF%CE%BF-%CE%BA%CF%85%CF%80%CF%81%CE%AF%CF%89%CE%BD-%CE%BC%CE%B5%CF%83%CE%BF%CE%BB%CF%8C%CE%B3%CE%B3%CE%B9/  (Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων)


β) τον Μακάριο στις γιορτές εξόδου-1958

https://www.facebook.com/groups/515395851948345/search/?q=1958%20%CF%83%CF%85%CE%BB%CE%BB%CE%B1%CE%BB%CE%B7%CF%84%CE%AE%CF%81%CE%B9%CE%BF%20%CE%BA%CF%8D%CF%80%CF%81%CE%BF%CF%85  (τοπική σελίδα κοινωνικής δικτύωσης)


γ) το συλλαλητήριο για την Κύπρο, το1958 στο Αγρίνιο


https://www.agrinionews.gr/kypros-1958-agrinio/

 

Μαθαίνουμε για τον Απελευθερωτικό Αγώνα της ΕΟΚΑ (Εθνική Οργάνωση Κυπρίων Αγωνιστών ), 1955-59.

Βασιλειάδη Π. Νικόλαου, Εθμομάρτυρες του Κυπριακού έπους 1955-59, Ο Σωτήρ, Αθήνα, 1994 (8η έκδοση)

Ο απελευθερωτικός μας Αγώνας, Μια πρώτη γνωριμία, Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού, Λευκωσία, 1997

https://el.wikipedia.org/wiki/%CE%91%CF%80%CE%B5%CE%BB%CE%B5%CF%85%CE%B8%CE%B5%CF%81%CF%89%CF%84%CE%B9%CE%BA%CF%8C%CF%82_%CE%91%CE%B3%CF%8E%CE%BD%CE%B1%CF%82_%CF%84%CE%B7%CF%82_%CE%9A%CF%8D%CF%80%CF%81%CE%BF%CF%85_1955-59

 

Πλοηγούμαστε στην πόλη μας (Αγρίνιο) σε δρόμους που φέρουν ονόματα Αγωνιστών. Για τον απελευθερωτικό (από τους Άγγλους) αγώνα της ΕΟΚΑ 1955-59 υπάρχουν οι οδοί:

•          Καραολή και Δημητρίου

•          Ευαγόρα Παλληκαρίδη

 

Μαθαίνουμε στους μαθητές ότι και οι 3 απαγχονιστήκαν από τους Άγγλους. Ο Παλληκαρίδης ήταν 18χρονος μαθητής-αθλητής και ποιητής. Ποιήματά του μελοποιήθηκαν από τον (εξάδελφό του)  συνθέτη Σωκράτη Καραγιώργη.

Υπάρχει επίσης η «Πλατεία Κυπρίων Αγωνιστών» που μάλλον αναφέρεται στους αγωνιστές της περιόδου εκείνης, αφού σε αυτήν καταλήγουν οι πιο πάνω οδοί.

 

Στη συνέχεια μαθαίνουμε στους μαθητές την ιστορία για την Εισβολή του 1974, τη συνεχιζόμενη κατοχή και τις συνέπειες της:

Χρυσάφης Γρ. Αθανάσιος, Οι άγνωστοι στρατιώτες της ΕΛΔΥΚ 1974, αυτοέκδοση, Θεσσαλονίκη, 2009

https://www.agrinionews.gr/etoloakarnanes-polemistes-katadromis-tis-kyprou-tou-74-mia-martyria-ntokoumento-sto-agrinionews-gr/ β  (συνέντευξη του κ. Μπεσίρη)

Σπυριδάκη Νεκταρίας, Αθάνατος και ζωντανός, Όστρια, 2018

(αφορά Κρητικό πεσόντα του «Νίκη 4»  Λοχία Καταδρομών Καβροχωριανού Νικόλαου και γεγονότα σχετικά με την περιπέτεια των ταυτοποιήσεων των οστών). Στη συγκεκριμένη οικογένεια ανήκαν τελικά τα οστά που δόθηκαν αρχικά στην οικογένεια του Ναυπάκτιου Αθανάσιου Χριστόπουλου)

Φασουλάς Γιάννης, Σκάλκος Γιάννης,  «Νίκη» στη νεκρή ζώνη, Αγαθός λόγος, 2011

 Μήτσαινας Δ. Γεώργιος, Ελληνικά φτερά στην Κύπρο, Ιδιωτική έκδοση, Αθήνα, 2004

 Κερκίδου Α. Νιόβη, «ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ...» Μαρτυρίες παιδιών του 1974, ιδιωτική έκδοση, 2018

(αφορά τη φιλοξενία προσφυγόπουλων της Κύπρου από φορείς  -κυρίως Εκκλησιαστικούς- και πολίτες του Ελλαδικού χώρου)

Της Πατρίδας χώματα, Υπουργείο Παιδείας Κύπρου, Λευκωσία, 1985

Κίνηση για ελευθερία και δικαιοσύνη στην Κύπρο, Αιματηρή αλήθεια, αυτοέκδοση, Λευκωσία, 2009 (αναφορά στην Κυπριακή Ιστορία από το 1945 και εξής, με συνταρακτικά ντοκουμέντα)

Δεν ξεχνώ και αγωνίζομαι, Επιτροπή δασκάλων Λεμεσού για την Κύπρο, Λεμεσός, 1990

https://comandos74.gr/

https://www.eldyk74.gr/

https://www.lifo.gr/now/greece/mia-sygklonistiki-fotografia-apo-tin-toyrkiki-eisboli-stin-kypro

[https://www.ert.gr/ert-arxeio/i-toyrkiki-eisvoli-stin-kypro-20-ioylioy-1974/

https://www.news247.gr/weekend-edition/melos-tis-eldyk-gia-ti-friki-toy-polemoy-frontiza-ena-pontiki-mono-tote-eniotha-anthropos.6283357.html


Μαθαίνουμε για την στρατιωτική επιχείρηση <<Νίκη 4>>.

Παναγόπουλος Ν. Βασίλειος

http://www.pasoipa.org.gr/lefkoma/pilot_details/?id=545&fbclid=IwAR34OQgEW0t0h6n3oQYHja9OYEQyvRxQgC_cttLLimp9MB4eyS4AUI7Syz8  (Πανελλήνιος Σύλλογος Οικογενειών Πεσόντων Αεροπόρων)

 

[Αρχείο του ομώνυμου ανιψιού του Βασίλη Παναγόπουλου

 

Εκταφή Χριστόπουλου Αθανάσιου

Φωτογραφικό υλικό από το αρχείο του κ. Καλλή Ξενοφώντα







Ανασκαφή τύμβου Μακεδονίτισσας-Εκταφή «Νική 4»

Φωτογραφικό υλικό από το αρχείο του κ. Καλλή Ξενοφώντα








 

 

Ταυτοποίηση αγνοουμένων και λειψάνων πεσόντων

https://www.cna.org.cy//index.aspx  (Κυπριακό Πρακτορείο Ειδήσεων)

 

Αποφασίζουμε να δημιουργήσουμε ένα ντοκιμαντέρ με θέμα τους Αιτωλοακαρνάνες που συμμετείχαν σε στρατιωτικές επιχειρήσεις στην Κύπρο και το οποίο θα περιλαμβάνει συνεντεύξεις από ζώντες συμμετέχοντες, συγγενείς και γονείς αγνοουμένων ή πεσόντων στο πεδίο της μάχης και πολιτικά πρόσωπα.

 

Μαθαίνουμε στους μαθητές τις τεχνικές της συνέντευξης, εκπαιδεύουμε τους μαθητές να δημιουργούν συνεντεύξεις και να παίρνουν συνεντεύξεις.

Ερευνούμε ποιοι Αιτωλοακαρνάνες συμμετείχαν στην εισβολή του 1974.

Ερχόμαστε σε επικοινωνία μαζί τους.

Λαμβάνουμε συνεντεύξεις από τους:

  • Φώτης Φωτίου (επίτροπος προεδρίας Κυπριακής Δημοκρατίας, υπεύθυνος για τα θέματα των Αγνοουμένων-Εγκλωβισμένων-Διασποράς)
  • Καλλής Ξενοφών (επιστημονικός υπεύθυνος συντονισμού ταυτοποιήσεων οστών αγνοουμένων και πεσόντων)
  • Μυλωνάς Παύλος (βουλευτής της Βουλής των Αντιπροσώπων-πρόεδρος της επιτροπής Παιδείας και Πολιτισμού-φιλοξενηθείς ως πρόσφυγας μαθητής στο Μεσολόγγι)
  • Μπεσίρης Κων/νος (καταδρομέας-έλαβε μέρος στην επιχείρηση «Νίκη»)
  • Σαλούρος Κων/νος (καταδρομέας-έφεδρος Αξιωματικός, έλαβε μέρος στην επιχείρηση «Νίκη»)
  • Φούντας Σπύρος (οπλίτης ΕΛ.ΔΥ.Κ. κατά την εισβολή του 1974)
  • Αφάλης Παναγιώτης (πρόεδρος συλλόγου «Κομάντος ΄74»)
  • Φωκά Ελένη (δασκάλα επί 25ετία των εγκλωβισμένων μαθητών)
  • Μανιάς Βασίλειος (Αντιστράτηγος ε.α., αδελφός του ήρωα καταδρομές Μονιά Αιμίλιου)
  • Παναγόπουλος Μίμης (αδελφός του ήρωα επισμηναγού Παναγόπουλου Βασίλειου)
  • Παναγόπουλος Βασίλης (ανιψιός ήρωα επισμηναγού Παναγόπουλου Βασίλειου)
  • Μπαγιώργου Πηνελόπη (μητέρα του ΕΛ.ΔΥ.Κάριου ήρωα Μπαγιώργου Παναγιώτη)
  • Συγχωριανοί-συγγενείς του ήρωα Μπαγιώργου Παναγιώτη
  • Σταμπέλος Ιωάννης (αξιωματικός-πρόσφατα υπηρετήσας στην Κύπρο)

 

Παράλληλα, βρίσκουμε στο διαδίκτυο τραγούδια που θα μας χρησιμεύσουν στο ντοκιμαντέρ και σχετίζονται με το θέμα.

Για την εύρεση των  τραγουδιών χρησιμοποιούμε την ιστοσελίδα: https://pixabay.com/el/music/  (αποθετήριο μουσικής)

 

Αποφασίζουμε και χρησιμοποιούμε στο ντοκιμαντέρ μουσικές και μελοποιημένα τραγούδια των συνθετών (κατόπιν σχετικών -κατά περίπτωση- αδειών):

Σταμάτη Σπανουδάκη

Καραγιώργη Σωτήρη

Τσιριγώτη Γιώργου

Μαθαίνουμε στα παιδιά τι είναι τα πνευματικά δικαιώματα και πώς προστατεύονται.

Μαθαίνουμε τη διαδικασία εξασφάλισης των πνευματικών δικαιωμάτων.

 

Οι μαθητές μαθαίνουν να ερμηνεύουν τα τραγούδια:

Αγνοούμενος

στίχοι-μουσική: Γιώργος Γιάννος

Καρτερούμεν

στίχοι: Δημήτρη Λιπέρτη

 μουσική: Δημήτρης Λάγιος

 

Δίνουμε στους μαθητές λέξεις όπως Κύπρος, ειρήνη, πόλεμος, Μεγαλόνησος και ψάχνουμε ποιήματα.

 Προτείνουμε στους μαθητές τα παρακάτω:

  • Γιάννη Ρίτσου, <<Ειρήνη>>
  • Βασίλη Μιχαηλίδη, <<9η Ιουλίου>>
  • Γεώργιου Σεφέρη, <<Σαλαμίνα της Κύπρος>>
  • Γεώργιου Σεφέρη, <<Ελένη>>
  • Άγγελος Σικελιανός, <<Πνευματικό εμβατήριο>>
  • Παπαδόπουλος Γιάννης, <<Λίγα λόγια στους μαθητές μου>>
  • Μαρίνας Μήσιου, <<Το αντιχάρισμα>>

 

Μετά από όλη μας τη διερεύνηση δημιουργούμε το ντοκιμαντέρ χρησιμοποιώντας το πρόγραμμα ψηφιακής επεξεργασίας βίντεο:

VEGAS Pro 14.0

Εκπαιδεύουμε τους μαθητές στη χρήση του προγράμματος.

Εκπαιδεύουμε τους μαθητές να τραβούν βίντεο από κάμερα ή κινητό τηλέφωνο.


Στη συνέχεια δημιουργούμε ένα δεκάλεπτο <<απόσταγμα>> από το ντοκιμαντέρ.

Δίνουμε όνομα.

Επιλέγουμε τις πιο αντιπροσωπευτικές σκηνές.

 

Δημιουργούμε παράλληλα ένα πανό σχετικό με την επιχείρηση <<Νίκη >> και τους Αιτωλοακαρνάνες οι οποίοι συμμετέχουν στην επιχείρηση.

Αποφασίζουμε την ανάρτηση του σε πλατεία της πόλης πίσω από το μνημείο του Βασίλη Παναγόπουλου.

Ζητάμε την άδεια από τον Δήμαρχο για την ανάρτηση του πανό.

Οργανώνουμε μια μικρή εκδήλωση για τα αποκαλυπτήρια με ποιήματα και τραγούδια που χρησιμοποιούνται και στο ντοκιμαντερ.

Καλούμε να παραστούν: ο Δήμαρχος, ο Διευθυντής Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, ο αδερφός του Παναγόπουλου ο κ. Μίμης Παναγόπουλος, ο κ. Κων/νος Μπεσίρης, ο κ. Σαλούρος Κων/νος και η σύζυγος  του  κ. Κατσιπάνου.

 

Κατασκευάζουμε ένα στεφάνι από δάφνες. Το καταθέτουμε στο μνημείο του Βασίλη Παναγόπουλου.

 

Κατασκευάζουμε εικαστικό έργο. Πάνω σε ξύλο σχεδιάζουμε με καρφιά και νήματα τις δύο σημαίες Ελλάδας-Κύπρου. Θα δωρηθεί στο Δημαρχείο Αγρινίου.

 

Δημιουργούμε ένα blog για να αναρτήσουμε σταδιακά όλο το υλικό.

Αποφασίζουμε τον τίτλο του blog. Θα το διαχειρίζονται οι εκπαιδευτικοί με τη βοήθεια των μαθητών.

 

 

 





Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις